Recension Vimla Mobilabonnemang (Omdöme + erbjudanden)

Snabböversikt Vimla

Vimla är en lågprisoperatör som strulat med version 1.0 och 2.0. Men när man väl har 2.0 så får man mycket för pengarna från ett företag som bry sig.

Erbjudanden från Vimla

Just nu har Vimla ett erbjudande för nya kunder där man 75% rabatt på deras mobilabonnemang de första 2 månaderna. Gäller även studenter och seniorer.

Vimla är ett av Sveriges lågprisoperatörer som dykt upp på marknaden de senaste åren. Vimla har blivit populärt bland många och utsågs till årets operatör både 2017, 2018 och 2019. Med den historiken så måste företaget göra något bra?

I denna recension så berättar jag om min upplevelse med Vimla. Hur de är som operatör, deras support och kommunikation, hur snabbt deras nät är och hur deras abonnemang ser ut. Om du har funderat på om Vimla är något för dig så är denna recension en bra början.

Vimlas olika abonnemang

Vimla säljer enbart mobilabonnemang och den enda skillnaden mellan dem är datamängden. Det erbjuds inga kontantkort eller mobila bredband utan det är bara mobilabonnemang som gäller.

Alla abonnemang som Vimla erbjuder innehåller samma saker med surfmängden som enda skillnad. Till exempel så ingår detta i samtliga abonnemang:

  • Fria samtal
  • Fria sms
  • Ingen bindningstid
  • Flexibilitet mellan abonnemang
  • Surf som inte används sparas i en pott (utom i det störta paketet)
  • Ring och surfa utomlands (vissa villkor gäller)

Samtliga punkter är näst intill standard för lågprisoperatörer och inget unikt för Vimla. Detta gynnar såklart bara oss som konsumenter och man behöver inte längre betala mer bara för att man pratar mycket i telefonen.

Som nämnt så har Vimla 5st abonnemang att välja på. Dem har också abonenmang för dig som är student, du som är senior (55+) och för dig som är under 18. Du hittar samtliga abonnemang här nedan.

[facetwp sort=”true”]

[facetwp facet=”mobilabonnemang_typ”]

[facetwp template=”mobilabonnemang_vimla”]

[facetwp facet=”mobilabonnemang_pages”]

Skulle din surf ta slut så kan du också köpa 1 GB surf för 45kr.

Tjänster och funktioner

Vimla 2.0

Det stora som Vimla pratar om hela tiden just nu är Vimla 2.0. Det handlar om att Vimla i bakgrunden har bytt ut sin tekniska plattform och för att det ska fungera så behöver alla deras kunder nya SIM-kort. Nyheterna för Vimla 2.0 är något otydliga kan jag tycka dock.

Man menar att Vimla 2.0 ger en ännu bättre användarupplevelse och kommer med nya, smarta funktioner. Den största funktionen som man har på tapeten när jag skriver denna recension är deras Filter-app. Det är en app som tillåter dig släppa fram enbart vissa kontakter när dem ringer.

Det går ut på att du laddar ner appen till din telefon, som finns för både iPhone och Android, och sen väljer du ut de kontakter du vill ska kunna ringa dig. För andra kontakter så kommer din telefon inte ringa utan du kommer få en push notis som berättar vem eller vilka som ringt. För den som ringer hörs normala toner.

Om någon tycker att det låter bekant så kan det vara för att funktionen redan finns i din telefon, troligtvis. De flesta telefoner har något som heter Stör ej som man kan slå på. Detta låter dig välja vissa kontakter som kan ringa dig medan andra telefonsamtal blockeras.

Har du en iPhone med iOS 13 eller högre så har du även en funktion som blockerar nummer du aldrig haft kontakt med eller som inte finns i din kontaktlista som heter Tysta okända nummer.

För att få kunderna att flytta över så erbjuder Vimla 5 GB surf vid byte av SIM-kort. Är man redan kund där så är det en trevlig bonus, men som ny kund så blir det inget. Blir man kund efter den 17/3 2020 så kommer man också automatiskt få ett Vimla 2.0 SIM-kort och kan då komma igång direkt.

Vimla-valet

Vimla delar varje år ut en del av sin vinst till olika välgörenhetsorganisationer. De kallar detta för Vimla-valet av den anledning att det är deras kunder som väljer vilka organisationer som gåvan ska gå till.

Varje år är det olika teman och det har hunnit blivit en hel del gåvor sedan starten. Bland annat så har man skänkt till Djurens Rätt, Tjejjouren, Min stora dag och Kodcentrum. För att läsa mer och se alla organisationer som Vimla skänkt pengar till kan ni klicka här.

Jag tycker det är roligt att se även mindre företag ställa upp för andra i samhället. Tillsammans kan vi göra skillnad.

Spara surfen

Något som uppskattas är att man får spara sin surf om man inte har gjort av med hela sin pott under månaden. Vimla tillåter dig att spara din surf i upp till 12 månade och maximalt 100GB. Det betyder att om du normalt sett bara gör av med 2 GB surf så sparar du 1 GB varje månad, så att det finns när du kanske åker på semester eller liknande, då det går åt mer.

Eftersom man kan spara max 100 GB så gäller inte detta för deras största abonnemang där man får 100 GB per månad.

Supporten

Som vilket företag som helst så har även vimla en support. De har först en FAQ där du hittar svar på de vanligaste frågorna. De har även ett forum där kunder kan diskutera och hjälpa varandra gällande olika typer av frågor. Här hänger också personal från Vimla så man kan få hjälp med sina problem även där om dem inte är kundspecifika.

De har också en epost man kan maila till och då få svar inom 5 (!) arbetsdagar. De erbjuder även support via Facebook Messanger och chatt vardagar mellan 09-16. Support är med andra ord något som Vimla inte lägger ner mer tid än nödvändigt på. Att vänta i en vecka på support är dåligt i mina ögon. Det är många kunder som klagar på långsam support hos Vimla och jag kan ju se varför.

Jag testade själv att maila dem en fråga och fick svar först 9 dagar senare. Under all kritik!

Betalningsmetoder

Något som jag slogs över när jag loggade in på Mitt vimla första gången var betalningsmetoderna. Jag har endast två val, kort eller faktura. Jag kommer från ett av de större telekom-bolagen och är van vid autogiro. I min värld så är autogiro en standard och jag blev besviken att autogiro inte går att få. Det verkar inte heller gå att få e-faktura hos Vimla, jag hittade inte dem i min bank för anmälan.  

Nu har deras fakturor inga fakturaavgifter och att registrera sitt kort tar inte så lång tid men bekvämligheten försvinner. Kort byter jag lite då och då och att då hålla koll på vart sådant finns registrerat är bökigt.

Täckning & hastighet

Vimla ägs av Telenor och använder sig således av Telenors nät för att ringa och kommunicera. Enligt P3 Network Analytics test för 2019 så hamnar Telenor på 3e plats av 4. Först kommer Telia, Tele2 kommer tvåa och sedan hamnar Tre sist på fjärde plats. I testet får samtliga operatörer mycket bra betyg.

I Telenors täckningskarta så ser man att dem täcker större delen av Sverige. Under min testperiod så har jag inte heller upplevt några problem med täckningen eller att samtal har brutits.

På sin hemsida så utlovar Vimla att hastigheten ska vara mellan 5–40 Mbit/s. Det är ett ganska så stort spann men det är också svårt att vara mer exakt på sådana siffror. För att testa detta och få fram ett genomsnitt så åkte jag runt på olika ställen i Uppsala (där jag bor) och gjorde olika hastighetstester.

Testen är gjorda med Bredbandskollens app med en iPhone 7 som kör iOS 13.3.1. Det ska sägas att det här är ett mycket inofficiellt test och bör ej ses som ett 100% säkert test. Det finns hundratals faktorer som spelar roll när man gör ett sådant här test och att göra samma test två gånger i rad kan ge helt olika resultat. Men såhär blev det:

  1. Gottsunda Centrum: 21,56 Mbit/s (skärmdump)
  2. Stenhagen Centrum: 97,66 Mbit/s (skärmdump)
  3. Gamla Uppsala Food Court: 72,71 Mbit/s (skärmdump)
  4. Årsta Centrum: 72,06 Mbit/s (skärmdump)

Total medelhastighet med Vimla som operatör på Telenors nät: 66 Mbit/s. Det är en hög siffra och en av de bättre siffror som jag sett i ett hastighetstest. Vill du se hur det resultatet ligger till jämfört med de andra operatörerna som jag testat på samma sätt så kan ni se en full tabell här.

Slutgiltligt omdöme

Jag skaffade mitt Vimla SIM-kort I början av mars och kunde inte använda alla deras funktioner då jag hade fått ett SIM-kort för Vimla 1.0, vilket förvånade mig. Som ny kund så upplevde jag det som bökigt och frustrerande att jag behövde beställa ännu ett SIM-kort för att faktiskt få de funktioner jag läst om på deras hemsida. Märkligt sätt att göra det på kan jag tycka. Dock så ska alla nya kunder efter 2020-03-17 få det nya SIM-kortet och det här ska vara en icke-fråga.

Vimla som operatör är okej. Jag saknar autogiro mest, det tycker jag att även en lågprisoperatör kan ha. Jag kan förstå andra funktioner som tvillingkort, det tillhör helt enkelt de stora operatörerna. Men då går priset också upp.

Telenors nät fungerar bra, och hastigheten ska man inte klaga på. Även samtal fungerar och slår man på WiFi-samtal så blir det märkbar skillnad hemma i min lägenhet, så det är skönt att möjligheten finns. Vimla är ett bra alterantiv om man är beredd att offra support för ett bra pris.

Klicka här för att läsa mer på Vimla.se och beställ

Scroll to Top