fbpx

JÄMFÖR OCH HITTA DET BÄSTA

MOBILABONNEMANGET 2020 FÖR JUST DIG

Vi har samlat de mest populära operatörerna på en sida så att du enkelt kan ställa dina krav och få fram det mobilabonnemang som passar just dig. Svårt att veta vad du behöver? Längre ner hittar du en hel guide på allt du behöver veta om just abonnemang.

Mobilabonnemang som passar dina önskemål

Svårt att veta vad du behöver? Läs vår stora abonnemangsguide här.

Halebop Mini 2 GB
99kr/mån
50 samtal & 500 sms
Ingen bindningstid
Spara surfen
Fello 2 GB
95kr/mån
Fria samtal & sms
Ingen bindningstid
Spara surfen
Kampanj: 47,50kr/mån i 3 månader
Telia 2 GB
219kr/mån
Fria samtal & sms
Ingen bindningstid
Tele2 2 GB
199kr/mån
Fria samtal & sms
Ingen bindningstid
Kampanj: Obegränsad surf i 3 månader
Vimla 3 GB
100kr/mån
Fria samtal & sms
Ingen bindningstid
Spara surfen
Kampanj: 50kr/mån i 4 månader
Fello Senior 3 GB
95kr/mån
Fria samtal & sms
Ingen bindningstid
Spara surfen
Kampanj: 47,50kr/mån i 3 månader

Surf

109 GB = Obegränsad

Abonnemangstyp

Alternativ

Mobilnät

Operatör

Abonnemangsguiden

Innehållsförteckning

Se över din användning av surf, samtal & sms

För att veta vilka krav man ska ha på sitt nya mobilabonnemang så behöver man också veta hur mycket man använder sitt nuvarande abonnemang. Har man ingen koll på det så kollar man på abonnemang i blindo och risken är att man kommer köpa ett abonnemang som innehåller mer än vad man gör av med, och därmed betalar mer.

Alla operatörer erbjuder siffror på hur mycket man ringer, smsar och surfar för varje månad och även många mobiltelefoner har det inbyggt. Men enklast är att gå in i appen för den operatör man har (eller logga in på webben) och där se över sina siffror.

Är det så att du ringer väldigt lite men surfar väldigt mycket är kanske inte fria samtal och sms ett krav som du behöver ha på ditt nya mobilabonnemang. Däremot så bör du kanske fokusera på ett abonnemang med mycket data.

De flesta abonnemang erbjuder fria samtal och sms idag och det är datan, eller surfen, som är viktig. Flera personer jag hjälpt se över sina abonnemang har ofta trott att dem gör av med mycket mer surf än vad de faktiskt gör. Använder man sig av WiFi så används inte surfen på abonnemanget och ofta finns WiFi på de ställen man är.

Så, innan du beställer ett nytt abonnemang med för mycket surf, kolla hur mycket du faktiskt gör av med. Eftersom så många operatörer också låter dig spara surfen så är det dumt att beställa 50 GB surf om man oftast gör av med 20 GB men någon gång per år kommer upp i 30 GB. Det finns spelrum för de när surfen sparas.

Täckning & Hastihet

Det är viktigt att man väljer en operatör som har bra täckning där man bor. Idag har de flesta operatörer bra täckning i nästan hela Sverige så detta har blivit ett färre problem, speciellt om man bor i en storstad. Men det är fortfarande viktigt att hålla koll på, speciellt om man bor litet norrut i landet.

I Sverige har vi idag fyra operatörer som bygger nät: Telia, Tele2, Telenor och Tre. De andra operatörerna som finns köper in sig på någon av ovans nät och använder detta för sina egna kunder.

I en undersökning från P3 Network Analytics som gjordes 2019 så hade Telia det bästa nätet, med Tele2 som god tvåa, Telenor på tredjeplats och Tre på sista plats, fortfarande med gott betyg. Det ska sägas att det finns flera undersökningar som jämför nät i Sverige och resultaten varierar. Ibland är Tele2 först, ibland är Telia först.

Något alla operatörer har är en täckningskarta. Den visar vart i Sverige som de har täckning. Det går att filtrera på 4G, 3G, 2G och samtalstäckning. Här under så hittar du samtliga täckningskartor från Telia, Tele2, Telenor och Tre. Som man ser så har Tre inte satsat lite mycket som de andra i Norrland men täcker ändå de mest tätbefolkade områden i norr.

Vill du kolla din egen adress eller filtrera och jämföra så hittar du täckningskartorna på operatörernas hemsidor:

(Klicka för att förstora)

Hastighet

När man pratar om hastighet så är det oftast hastigheten för 3G och 4G som man pratar om. Alla operatörer har en siffra på förväntad hastighet, som oftast ligger runt 10–20 Mbit/s för 3G och 20–60 Mbit/s för 4G. Men dessa siffror är inte garanterade på något sätt.

Det man behöver förstå med hastigheter över 3G och 4G är att det finns så många olika faktorer som gör att ett nät kan gå långsamt eller fort. Man kan ofta göra fem tester direkt efter varandra på samma plats och få olika resultat. Läs gärna Jämför Mera artikel här om just faktorer som påverkar din hastighet och tips hur du kan förbättra din hastighet.

Men för att få ett hum om hastigheterna för olika operatörer och vad man kanske har att förvänta sig, så kollas alltid hastigheten när vi skriver våra recensioner. Dessa tester gjordes med appen bredbandskollen på fyra olika ställen i Uppsala, där jag bor, med en iPhone 7.

De fyra punkterna i kartan representerar olika platser:

  1. Gottsunda Centrum
  2. Stenhagen Centrum
  3. G: a Uppsala Foodcourt
  4. Årsta Centrum

Efter att ha testat på dessa fyra platser slogs siffrorna ihop till ett genomsnitt och detta genomsnitt presenteras i grafen nedan. Alla operatörer har över 30 Mbit/s vilket är mer än vad både YouTube och Netflix rekommenderar för att streama 4K videos.

Klicka på bilden för att se ett större version

Vill du se resultaten för en specifik operatör kan du kolla in vår recension av just den operatören.

Vad är 5G?

5G är nästa generation nät och kommer leverera mycket snabbare hastigheter och lägre latency än vad dagens mobilnät gör. Dock är 5G fortfarande i ett väldigt tidigt stadium och operatörer är i full gång att bygga ut sina 5G-nät från små testplatser till att faktiskt täcka en större del av Sverige.

Samtliga operatörer som bygger nät i Sverige hoppas kunna lansera 5G under 2020 men täckningen för 5G kommer vara liten. Det kommer ta många år att bygga ut 5G till att bli så pass utbrett nät som 4G är idag. Telenor menar på att tidigast den breda massan kommer kunna ta del av 5G tidigast 2023.

För 5G krävs och en kompatibel mobiltelefon, något som precis har börjat säljas men kommer växa under kommande år. Ska du köpa mobiltelefon eller abonnemang idag så skulle jag inte rekommendera att fokusera på 5G, det kommer bara kosta extra för något du inte kan använda än. Kanske nästa gång du byter mobil, men inte i dagsläget.

Billigt är inte alltid bäst

När man kollar på priser på olika operatörer så kan det vara en ganska stor skillnad. Hos vissa operatörer betalar du 99kr för 3GB data medan hos andra så betalar du 199kr för 2 GB data. Jämför man dessa två rakt av så är det ganska så självklart vilken operatör man väljer.

Lågprisoperatörer har funnits ett tag i Sverige och det har blivit populärt att istället för att använda dem vanligas, stora operatörerna, så har man istället en billigare operatör som ger en mer data för en mindre peng. Många av de stora operatörerna har också lanserat egna lågprisoperatörer för att kunna konkurrera bättre med varandra.

Men det är svårt att ge bättre priser och samtidigt erbjuda allt som en stor operatör kan. Därför är det viktigt att veta vad man ger upp när man väljer en lågprisoperatör. WiFi-samtal har länge varit något som endast funnits hos de stora operatörerna men har äntligen blivit tillgängligt för mindre operatörer, Hallon lanserade det först i slutet av 2019, som exempel.

Andra funktioner och tjänster som lågprisoperatörer ofta saknar är t.ex. tvillingkort, där du kan ha ytterligare ett SIM-kort kopplat till abonnemanget och dela data med. Detta är ofta populärt att ha till surfplattan eller bilen.

Betalningsmetoder är något som också kan se annorlunda ut, där det inte erbjuds samma valmöjligheter. En mobilapp som man kan ladda ner och hantera sitt abonnemang i telefonen är det också lågprisoperatörer som saknar.

Men den kanske störta pucken är support. Många stora operatörer erbjuder support i butik, i telefon, via chatt eller via epost. Det går ofta att kontakta dem både kvällar och helger om man behöver. En lågprisoperatör har ofta epost och chatt, där chatten är öppen vardagar mellan 8-17, när många är på jobbet.

Kundtjänst och support

Alla operatörer erbjuder Kundtjänst men I olika grad. En lågprisoperatör har ofta en kundtjänst som är svårare att få tag på än vad en kundtjänst hos större operatörer har. Inte alla operatörer erbjuder telefonsupport heller utan nöjer sig med chatt eller epost. Det kan alltså vara värt att se över kontaktvägar och öppettider innan du bestämmer dig för en operatör.

Operatörer har också börjat satsa mer på att användare hjälper varandra. Flera operatörer har forum där kunder kan ställa frågor, hjälpa varandra och ge förslag till operatören. Har man en fråga om hur något fungerar eller en mer allmän fråga är ofta ett användarforum ett bra sätt att snabbt få svar. Användare går ofta in och svarar fortfarande än vad det tar operatören att återkomma vie epost.

De fyra störta operatörerna Telia, Telenor, Tele2 och Tre, har också butiker runt om i Sverige dit man kan gå för att ställa frågor och få support. Det är fortfarande många som vill gå till en butik och ställa frågor innan ett köp görs, och det kan man göra om man tänker sig någon av dessa operatörer.

Vill man veta hur supporten är hos en viss operatör så kan man läsa vår recension om den operatören. I dessa recensioner finns alltid ett segment till för just support. Man kan också läsa omdömen från andra kunder på hemsidor som t.ex. Trustpilot.se. Det man ska ta i beaktning är att det är mycket vanligare att missnöjda kunder skriver ett omdöme än att en nöjd kund gör det så man ska ta dessa betyg med en nypa salt.

Något man kan göra är också att ringa eller kontakta de operatörer man funderar mellan och ställa några frågor för att se hur deras kundservice fungerar. Det räcker med att man ställer enklare frågor som om surfen sparas, vad händer när man åker utomlands eller hur det går till om man ångrar sig. Informationen finns säkert redan på deras hemsida men ger en bra uppfattning om hur supporten är hos företaget.

Regler för att surfa i EU/ESS

Om du ska åka utomlands har det tidigare varit viktigt att du är försiktig med hur mycket du surfar och använder mobilen. Men den 15/6 2017 så kan du surfa inom EU precis som du gör i Sverige utan att det kostar något extra. Det krävs såklart att du har surf kvar på ditt abonnemang.

Dock så har många operatörer en gräns på hur mycket man kan surfa per månad, oftast 10 GB, så läs på din operatörs hemsida innan du åker utomlands vart gränser går.

När det kommer till samtal och sms så är det OK att göra det inom EU/ESS så länge det inte räknas som extremanvändning. Det betyder att du ska använda mobilen mer i Sverige än utomlands. Om du använder mobilen mer utomlands inom en period på fyra månader så kommer du bli debiterad ett rörligt pris istället.

Är du fortsatt intresserad eller fundersam om vad som gäller när du reser inom EU/ESS så kan du läsa mer i vår artikel om just att resa inom EU/ESS här.

Regler för att surfa i resten av världen

Reser man utanför EU/ESS så finns det inga generella regler för vad som gäller. Många operatörer har avtal med operatörer i andra länder och har olika erbjudanden och villkor beroende på vilket land man ska besöka. Ibland så kan man surfa och ringa som vanligt, andra gånger kostar det en hel del att surfa.

Ska du åka utlands så kolla med din operatör vad samtal, sms och surf kostar. Alla operatörer har en utomlands-sida där du kan välja det land du ska åka till och då få information om vad som gäller.

Du kan ångra ditt köp enligt lag

Är det så att du ångrar dig ganska snart efter att du köpt ett nytt mobilabonnemang så kan du ångra köpet om du uppfyller vissa krav. Om du ingått ett distansavtal, alltså ingått ett avtal via telefon eller internet, så har du 14 dagars ångerrätt. Inom tidsperioden så kan du alltså kontakta operatören och ångra ditt köp.

Om det är så att du redan har använt abonnemanget en del så kan operatören vilja att du betalar för det du använt. De har de full rätt att kräva av dig som kund. Detta gäller även eventuell hårdvara som du köpt med abonnemanget, t.ex. en mobiltelefon. Det är OK att öppna telefonen och starta upp den, men du bör ej packa upp hela lådan, installera dina egna appar och ta bort eventuell skyddsfilm förrän du bestämt dig. Om något av detta gjorts kan du krävs på ersättning.

Ångerrätten gäller heller inte om du köper ett abonnemang i en butik eftersom det då inte är ett distansavtal. För att häva ett sådant köp så kan du använda dig av öppet köp om butiken erbjuder det. Det finns ingen lag för öppet köp så där är det viktigt att du frågar innan du skriver avtal i butik vad som gäller.

Har det gått mer än 14 dagar sedan du påbörjade ditt abonnemang så kan du istället byta abonnemang igen, då de flesta abonnemang inte har någon bindningstid så länge du inte köpt med någon hårdvara.

Scroll to Top